tisdag 14 september 2010

tur och retur göteborg 14 kr.
åt lunch med min pappa. han överraskade och gjorde mig så glad så glad. han ska rösta på F!. han sa att grunderna var väl lite veka men "det är ju bara ni flickor och jag kvar i släkten så då tänkte jag att, F! det är nog grejen det." sen pratade vi om varför jag tycker att F! ska få min röst, om hur tanken av ett konsensus och ett sammanhang på en ideologisk värdegrund gör dom värda min röst. att allt hänger samman. ge mig en stadig grund att stå på och inte bara lösrykta påståenden och enskilda fall. ge mig nått mer genomtänkt än språktest och föräldrar i skolan. nått som ger anställda trygghet och inte företagen makten. btw.

vad som gör mig mest rädd det här valet är precis det som stellan skarsgård pratar om. att om alliansen får råda i fyra år till finns ingen återvändo.
då urholkas vårt system där alla hjälps åt att ta hand om varandra. att se till så att alla har rätt till vård på lika villkor, utbildning och i slutändan jobb. jag bryr mig inte ett ruttet öre om jag betalar mer skatt nu som nyutbildad, bara dom går till att alla ska få samma förutsättningar som jag har haft.
som stellan undrar jag varför? varför ska staten inte äga? varför ska vi sänka skatten? whut?
men pleeaz. rösta. pleaze
.

2 kommentarer:

s4ria sa...

Eftersom opinionsundersökningarna lutar åt att det antingen är väldigt jämt mellan blocken alt. att alliansen kommer vinna; är det inte då otaktiskt att rösta på ett parti som inte är på långa vägar i närheten av 4%-spärren? Hade det varit sannolikt att de rödgröna blocket skulle vinna kan jag se en poäng att rösta på F! eller Piratpartiet, för man sänder en signal om att deras fråga (jämnlikhet resp. integritet) är viktig för en. Men nu kommer det bli en förlorad röst för det rödgröna vilket sannolikt spelar alliansen rätt i händerna

Jonna sa...

Ingen röst är en förlorad röst.

Jag vill inte låta rädslan eller taktik-tänk påverka vad jag i grund och botten ser som det enda rätta.
(Jag ställer mig även ganska kritisk till vad opinionsmätningarna visar, då tex Sifo inte är någon oberoende aktör på banan (och har inte varit så på många år) utan ägs av till viss mån moderata intressen. Likaså gör dagspressen.)

Som tjejen säger här http://goteborg.etc.se/31759/-vaga-roesta-pa-det-du-tror-pa-/ om jag inte vågar rösta på F! vem ska då våga? Jag tycker det är sorgligt att taktik och hot om bortkastade röster ska få mig att rösta på något annat än den politik jag ser som hållbar. Ge mig ett annat parti som knyter ihop hela sin valplattform och ser hur samhället hänger samman, ett annat parti som tänker på orsak och verkan och hur man kan påverka sin samtid. Då skulle vi kunna börja snacka.
Jag har aldrig stött på så många som kan tänka sig att lägga en röst på F! som i år, och jag förstår inte varför man inte ska få göra det.
Jag skulle inte kunna vakna den 20e och veta att jag inte la mig röst på F!.