tisdag 17 mars 2009

läser och är låst

"är jag en av de svaga? en svag kvinna som överväldigats av en oupphörlig och galen rytm? om jag hade varit stabil och stark skulle jag kanske inte ens ha hört rytmen? Jag hittar inga svar: jag är. Det är det enda jag får av livet. Men vad är jag? svaret är bara: jag är vad. Även om jag ibland skriker: jag vill inte vara jag längre!!men jag klistrar mig fast vid mig själv och på ett oupplösligt sätt bildas en livstextur.
Gör mig sällskap den som vill: vandringen är lång, den är mödosam men man gör den genom att leva. För nu menar jag allvar, jag håller inte på och leker med ord. Jag förkroppsligar mig i de vällustiga och obegripliga meningar som slingrar sig bortom orden. Och en tystnad stiger subtilt upp från sammanstötningen mellan meningarna."
- Clarice Lispector Levande Vatten

Inga kommentarer: