tisdag 19 maj 2009

tummen eller huvudet på spiken

jag satt här och gjorde min innan-frukostrutin och läste bloggar som vanligt. trillar in på gustavs. läser välskrivna inlägg efter inlägg tills jag kommer till detta. jag kan inte säga annat än att jag håller med gustav men det var inte det (våldtäkt, kopleri och rättsväsende), det här skulle handla om utan något ack så mycket mer trivialt. jag har på något sätt träffat eller hört talas om alla de personer som kommenterar. dom som drar diskussionen. jag har varit på fester med dom, en av mina vänner är vän med dem alla. men. på varje fest, varje häng, så har jag suttit där med ett obehag i magen. och nu fick jag äntligen det riktigt klart för mig. det är det här med dömmandet. att så många kommentarer, ordväxlingar, diskussioner avslutas med meningar i stil med "säg aldrig så igen", "gör aldrig det igen" osv osv osv (självklart med ett ironiskt skratt bakom det hela). att jag blir obekväm. det tog ett jävla tag innan jag insåg att det inte var mig det var fel på. (hej, dålig självkänsla) det var j som påpekade det först, när även han fick tillbringat ett par fester i delar av sällskapet. och nu tillsist, för att använda en floskel, så trillade hela jävla poletten ner. fuck dömmandet i say.
nu ska jag äta upp min frukost. och i vanlig ordning bli sen till skolan.

3 kommentarer:

Nils sa...

Problemet, om jag får säga det själv, är väl snarast att den gruppen av människor verkar vara idioter. Jag har svårt att se vilken bas man står på om man tycker att ens åsikter är bättre än annans, så till vida man inte erkänner att den är rent subjektiv. Om man inte erkänner det är man givetvis rakt dum i huvudet. Erkänner man det däremot så är det nog ganska svårt att ta själva överlägsenheten på fullaste allvar. Det kan jag tycka är helt ok. Man får gärna tycka att man är bättra än andra, men man får inte hyckla om varför man tycker så. Detta är i alla fall så jag rationaliserar mitt eviga dömande av mindre lyckade personer. Det är ok, så länge man bara vet att förr eller senare är vi alla näring åt gräs. Hur som helst, dom verkar vara ett obehagligt gäng.

Anonym sa...

maste kolla:)

Jonna sa...

oj. sämst på att svara..
men Nils - ja. punkt.

anonym, hm vem va?