måndag 3 mars 2008

3/3

back in verkligheten. för det är lite så det känns. götlaborg är lite på låtsas, lite för bra ibland, lite för skönt, soligt, vänligt, mjukt och välvilligt. i malmö regnar det när jag kliver av tåget. tåget som jag inte skulle ha tagit. jag skulle ha varit hemma för en timma sen. men bussen dök aldrig upp, jag tog den som skulle varit framme sådär att jag hade kunnat tjurrusa mig till mitt tåg och med tur slängt mig på det, men en barnvagnspappa, en av göteborgs mest sällsynta och ostressade busschaffuörer och ett demonstrations-tåg var i min väg. jag ville nita någon. om en kontrollant hade kommit på i det ögonblicket hade jag skitit i att skicka det där smset som jag höll på, nitat jäveln och hällre åkt in på misshandel, och varit stolt över det än betalat västtrafik deras oskäliga summa för att dom inte kan ta mig dit jag vill när jag vill. utschasad, gråtfärdig, speedad, dödstrött och sådär stressat darrig frågade jag en sjarbetare på tåget timmen efteråt om jag fick åka med. snäll var han och det fick jag, men mitt stressade hjärna var helt inställd på att bli avvisad förstod inte när han skämtade med mig och var på väg att börja grina igen. men så tillsist på tåget. åkte på att prata med och låna ut telefon till övermodig, trotsig och av dåligt samvete tygn 18 årig brud från obygden som också missat sitt tåg. "du har ju också varit i min ålder, du har väl också gjort misstag?"
nåväl lizis var bäst med fika sushi och second hand. pusspågöteborgsgrejen.

Inga kommentarer: